Odkdy se už nemůžeme učit?

Cítíte, že se už nemůžete tak dobře učit, jako dříve? Tak to pravděpodobně podléháte klamu… S věkem se schopnost učit se snižuje jen mírně.

Bylo by zajímavé zjistit, kdo vymyslel, že nám ve středním věku přestává fungovat hlava. Byl to nějaký lenoch, nebo vědec, který vycházel z úplně jiných dat? Tohle jsou časté mýty a polopravdy, které mohou být nesprávně interpretovány nebo přehlíženy.

  1. Předpoklad: Učení je nejefektivnější v mládí.
    • Realita: I když je plastickost mozku obecně vyšší u mladších jedinců, neuroplasticita trvá po celý život. Lidé ve středním a pozdním věku stále mohou získat nové dovednosti a učit se. I když může být rychlost a rozsah neuroplasticity mírně sníženy, lidé ve středním a pozdním věku stále projevují schopnost učit se a přizpůsobovat se novým podnětům.
  2. Předpoklad: Stárnoucí mozek je nevyhnutelně slabší.
    • Realita: Učení opravdu nemá své optimum v mládí. Skutečností je, že i lidé ve středním a pozdním věku projevují úctyhodnou schopnost učit se. I když může být rychlost neuroplasticity mírně snížena, aktivní zapojení do nových dovedností, pravidelné intelektuální výzvy a udržování aktivního životního stylu mohou posílit kognitivní schopnosti.
  3. Předpoklad: Mentální trénink je jediný klíč k neuroplasticitě.
    • Realita: Je toho mnohem více. Fyzická aktivita, sociální interakce, zdravá výživa a dostatečný spánek jsou také důležité faktory. Komplexní přístup zahrnující všechny možné aktivity má mnohem větší přínos.
  4. Předpoklad: Mozek je po určitém věku statický.
    • Realita: Mozek je dynamický a adaptivní orgán, který reaguje na nové podněty a zkušenosti po celý život. Neuroplasticita může být podporována prostřednictvím různých aktivit.
  5. Předpoklad: Na všechny v tom platí to samé.
    • Realita: Každý jedinec je jedinečný, a proto může reagovat odlišně na různé metody stimulace mozku. Je důležité najít individuálně vhodné přístupy.
  6. Předpoklad: Neuroplasticita automaticky vede k pozitivním změnám.
    • Realita: I když mozek může reagovat na nové podněty, výsledky se mohou lišit. Důležité je pravidelnost, trpělivost a odhodlání k udržení aktivního životního stylu.
  7. Předpoklad: Čím složitější úkol, tím pro mozek lepší.
    • Realita: Složité úkoly mohou posilovat mozkové spoje, ale také mohou vyžadovat více úsilí. Důležité je najít vyvážený mix mezi výzvami a odpočinkem.

Co to je ta Neuroplasticita?

Jedná se o schopnost mozku přizpůsobovat se a měnit se v důsledku učení a nových zkušeností. Mozek si můžeme představit jako flexibilní a adaptivní orgán, který může vytvářet nové spoje mezi buňkami a měnit svou strukturu podle toho, co se učíme. To dříve věda vlbec netušila...

Představte si, že se rozhodnete naučit hrát na nový hudební nástroj, například na kytaru. Na začátku to může být obtížné, protože vaše mozkové buňky ještě nemají vytvořené silné spoje pro tuto dovednost. Jak však cvičíte a opakujete akordy a pohyby rukou, váš mozek reaguje tím, že vytváří nové spoje mezi buňkami, které řídí pohyby rukou a vzory tónů.

Během času, kdy se učíte a cvičíte pravidelně, vaše mozkové buňky vytvářejí silnější a efektivnější spoje, což vám umožňuje hrát na kytaru s větší lehkostí. Toto je neuroplasticita v akci - schopnost mozku přizpůsobit se novým výzvám tím, že vytváří nové spoje a posiluje existující.

Takže neuroplasticita je jakýmsi "cvičením" pro mozek, které mu umožňuje neustále se vyvíjet a přizpůsobovat se, což nám umožňuje učit se nové věci a rozvíjet své dovednosti.

Co s tím?

Staří Řekové měli známé rčení: "Naučit se znamená změnit." A právě v tom spočívá kouzlo neuroplasticity. Různé aktivity, jako je učení nového jazyka, hraní hudby, cvičení paměti a pravidelná fyzická aktivita, poskytují mozku nepřeberné příležitosti k růstu. Zde jsou některé efektivní metody pro rozvoj neuroplasticity:

  1. Cvičení mozku:
    • Karetní hry nebo hádanky mohou posílit paměť a stimulovat mozkovou činnost.
    • Řešení křížovek a sudoku poskytuje výzvy pro logické myšlení a pomáhá udržovat ostrost mysli.
  2. Učení nových dovedností:
    • Učit se hrát na hudební nástroj rozhodně posiluje spojení mezi mozkovými oblastmi a podporuje kreativitu.
    • Učení nového jazyka aktivuje různé části mozku a může zlepšit kognitivní schopnosti.
  3. Fyzická aktivita:
    • Pravidelné aerobní cvičení, jako je chůze, běh nebo plavání, zvyšuje tok krve do mozku, což může podporovat neuroplasticitu.
    • Aktivity, které vyžadují koordinaci, například tance nebo jóga, mohou posílit spojení mezi mozkovými oblastmi.
  4. Meditace a mindfulness:
    • Meditace a mindfulness mohou zmírňovat stres a zlepšovat koncentraci, což má pozitivní vliv na mozkovou plasticitu.
    • Cvičení na kontrolu dechu může podporovat relaxaci a zlepšovat mentální pohodu.
  5. Sociální interakce a učení:
    • Zapojení do aktivit, které vyžadují diskuzi a sdílení myšlenek, posiluje sociální a kognitivní funkce mozku.
    • Studování s ostatními a učení se v interaktivním prostředí může posílit učební proces.
  6. Zdravá výživa:
    • Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako jsou ryby, ořechy a semínka, mohou podporovat zdraví mozku.
    • Potraviny obsahující antioxidanty, například ovoce a zelenina, mohou chránit mozek před poškozením volnými radikály.

Tak už žádné řeči, že nám hlava nefunguje, jako dříve ….


Autor: Helene Známá

Foto zdroj pexels.com

Články s podobnými tématy