Daří se vám? Chcete vracet světu?
Jak jsme psali nedávno, můžeme být spokojenější, když jsou spokojení jiní. Čemu, komu a hlavně jak vlastně můžeme pomáhat?
Rodolfovi bylo nedávno 50. Je to úspěšný manažer, dlouhá léta působil na různých mezinárodních pozicích a postupně si začal uvědomovat, že jeho přínos není jen o tom finančním a businessovém.
Za svou kariéru se stále častěji setkával se spolupracovníky, pro které byl nějak důležitý, přínosný. Vědomě, či nevědomě jim pomohl a řada z nich na něj nedá dopustit i dlouho po konci spolupráce. Rodolf si uvědomil, že se mu to líbí, že by takový pocit chtěl mít častěji.
Také si přiznal, že byl v porovnání s jinými velmi úspěšný, hodně se mu finančně, pracovně, ale i osobně dařilo a začal za to cítit vděčnost. Začal mít stále silnější pocit, že by měl společnosti něco vracet. Ale co? Jak?
Jak můžeme společnosti vracet?
Zde je několik různých perspektiv a trendů:
- Filantropie a charita: Mnoho úspěšných jednotlivců se angažuje v charitativních aktivitách a filantropii. Investují do různých charitativních organizací, nadací nebo zahajují vlastní dobročinné projekty. Toto je často způsob, jak se podílet na změně ve světě nebo pomáhat těm, kteří potřebují pomoc.
- Mentorství a vzdělávání: Někteří úspěšní lidé se rozhodnou dávat zpět tím, že se stávají mentory mladším jedincům nebo podporují vzdělávací iniciativy. Pomáhají a radí těm, kdo teprve začínají, sdílejí své zkušenosti a umožňují rozvoj nových talentů.
Podle průzkumu společnosti Deloitte provedeného mezi vedoucími pracovníky se ukázalo, že 77 % dotázaných vedoucích pracovníků se angažuje v nějaké formě dobrovolnictví a 63 % z nich uvádí, že mentoring zaměřený na kariérový růst je jejich oblíbenou formou dobrovolnické práce. - Společenská odpovědnost firem: Úspěšné společnosti často usilují o zlepšení svého vlivu na společnost a životní prostředí. Mnoho firem investuje do udržitelnosti, ochrany životního prostředí a sociálních programů. Proč by to nedělali i lidé sami?
- Vytváření příležitostí pro ostatní: Někteří úspěšní jedinci se rozhodnou otevřít cestu pro ostatní. To může zahrnovat zakládání podniků, které vytvářejí pracovní místa, investování do startupů nebo podpora podnikatelského prostředí.
Podle dat z Global Entrepreneurship Monitor (GEM) se každoročně stále více lidí zapojuje do zakládání nových podniků s cílem vytvořit pracovní místa a přispět k hospodářskému růstu. Tento trend je zvláště patrný v rozvíjejících se ekonomikách. - Politická angažovanost: Někteří úspěšní jednotlivci se zapojují do politiky nebo se stávají aktivními veřejnými postavami, aby mohli ovlivnit politické rozhodování a zlepšit společnost z této pozice.
Studie zveřejněná ve Harvard Business Review ukázala, že úspěšní jednotlivci mají tendenci být více politicky angažovaní a aktivní v otázkách týkajících se společenského prospěchu a změn. - Kulturní a umělecká podpora: Mnoho úspěšných jednotlivců se rozhodne podporovat kulturu a umění. To může zahrnovat financování uměleckých projektů, muzeí, galerií nebo podporu vzdělávacích programů v uměleckých oblastech.
Tato oblast bývá často spojována s čistě neziskovým přínosem, ale třeba v USA zjistili, že každý dolar investovaný do umění a kultury, generuje průměrně dalších 9 dolarů pro místní ekonomiku.
Chcete dávat zpět? Chcete to probrat? Přijďte na další Čáry v písku
Většina z nás je, či vstupuje do fáze života, kdy se začínáme zaměřovat na hlubší a významnější aspekty našeho života. Dobročinnost a altruismus začíná hrát klíčovou roli… Více informací ZDE.
Autor: Oto Jasnější
Foto zdroj pexels.com