
Rataj hvězdou vyprodané akce
Vztahy evidentně táhnou. Psycholog Pavel Rataj byl hostem naší dlouho a beznadějně vyprodané akce Čáry v písku a hodně se líbilo...
Už čtvrtý Magnoli večer Čáry v písku proběhl 23.5. v The Mozart Prague a bylo narváno. Ukázalo se, že nás má opravdu hodně někdy pocit, že světu mladých nerozumíme a že mladá generace zase nechce pochopit ten náš.
Pozvali jsme si Pavla Vosobu – autora velmi úspěšných knih, ale také nesmírně zkušeného mentora, který každý týden mentoruje řády desítek lidí a jak sám říká, má díky tomu hodně zkušeností a viděl i řešil ohromné množství konfliktů.
Pavel si také přovedl „svého“ mentieho Pavla Kroupu – člověka na začátku pracovní kariéry, který si sám našel Pavla Vosobu, jako inspirativní osobnost, od které chtěl být mentorován. Pavel Kroupa pracuje, jako datový analytik, studoval a žil v Londýně, aktivně se věnuje skautingu a práci s náctiletými – takže měl také hodně co říci.
Úvodem, rámec
Hned v úvodu jsme si pojmenovali situaci, že ještě nikdy v minulosti se tolik nelišily podmínky, zvyky, pohledy a komunikace mezi generacemi, které spolu žijí nebo se potkávají doma, ale i na pracovištích.
Vedle toho, každá generace říkala o té předchozí, že je asi nejhorší v historii (povzdechl si tak už Aristoteles). Prostě negovat, nechápat a zpochybňovat předchozí generacu je naprosto přirozené, což ale nemusí být důvod, abychom to akceptovali a nic s tím nedělali.
Jaké silné myšlenky zazněly
3 úrovně „dospělosti“
Nejčastější konflikty mezi rodiči a dětmi
1) Děti negují rodiče - velký konflikt – nejčastěji v komunikaci
2) Děti naplňují očekávání rodičů – konflikt toho, že si děti uvědomí, že to nebyla „jejich“ cesta a měly jít jinudy - dělají to, co vlastně nechtějí a uvědomují si svůj souboj a rozpor
Jak přistupovat k mladým
Je to vlastně všechno velice jednoduché. Už je samotný příklad zkušenosti Pavla Kroupy s mentoringem od Pavla Vosoby ukazuje, že základem je prostě a jednoduše mezi generacemi co nejvíce otevřeně komunikovat a naslouchat. Důležité je, aby starší vnímal druhou stranu – co unese, co by mohlo být už moc a hlavně ji nesoudit – důvěřovat, pozorovat a nechat se rozvíjet, hledat, nacházet, učit se chybami.
Starší generace by si také měla přiznat, že věci už prostě mohou fungovat jinak.
Dítě a skutečná i falešná víra
Dítě si musí uvědomovat a také naplňovat svou svobodu
Mladším často stačí, že je starší vnímají a není pro ně tak podstatné, zda mají pravdu
Co to je láska?
Zde zaznělo doporučení na knihu od Ericha Froma: Umění milovat, která popisuje, co to je vlastně láska
Musíme na sobě sami nebo s někým pracovat
Nemáme na sebe čas, nemáme čas dozrát - ego nabírá na obrátkách a to jako prostředník mezi námi a společností, přičemž v mládí ho potřebujeme a potom můžeme nechat dozrát a může pomáhat jinak
V dotazech také zazněla nejistota - jak se vlastně slyšet navzájem - dobrým způsobem je používat pro to nějakého prostředníka, mediátora což může být odborník, ale také někdo z rodiny, kdo má odstup, nebojí se o věcech mluvit, umí je vysvětlit a správně nastínit.
Na dalších Čárách v písku se zase budeme těšit!
Jak se líbila akce účastníkům? Podívejte se zde!
Autor: Tomáš Poucha
Foto zdroj: Magnoli