Co se v novém roce naučíte?
Ve středním věku se u nás nevzdělává skoro nikdo... Učit se můžeme stále… Jak jste na tom? A je to vůbec možné?

Pamatujete si ten pocit, když jste jako dítě něco objevili poprvé? Když jste se naučili jezdit na kole, luštili první knihu nebo poprvé v životě připravili jídlo, které chutnalo skvěle? Proč bychom měli tyto okamžiky přenechat jen dětství? Učení není jen o známkách a školních letech – je to klíč k životu, který je plný energie, radosti a smyslu. A co je nejlepší? Nikdy není pozdě začít znovu.
U nás je to příšerné
Patří mezi země, kde se lidé učí v podstatě jen v dětství. Starší dospělí se v podstatě učení štítí. Jen zhruba každý 20. (!) z nás se podle Eurostatu nějak zapojuje do celoživotního vzdělávání (jen 5,4 % dospělých Čechů ve věku 25–64 let), To je hluboko pod evropským průměrem (10,8 %). V severských zemích, jako je Švédsko nebo Finsko, se celoživotně vzdělává více než 25 % populace ve stejné věkové kategorii. Tyto země přitom vykazují nejen vyšší úroveň spokojenosti obyvatel, ale také delší průměrnou délku života a nižší výskyt neurodegenerativních onemocnění. Situace je ještě horší u lidí nad 50 let, kde je zapojení do vzdělávacích aktivit minimální. To je prostě příšerné!
Proč jsme na tom v Česku tak špatně? Jedním z důvodů je podceňování vzdělávání jako hodnoty v dospělosti. Mnoho lidí si myslí, že učení je pouze pro děti a mladé dospělé. Dalším faktorem jsou stereotypy spojené s věkem – například představa, že po padesátce je „zbytečné“ se učit něco nového.
Učení jako „posilovna pro mozek“
Mozek sice není sval, ale není špatné k němu tak přistupovat. Jak určitě víte, je tvořen tzv. neurony, které jsou propojeny miliardami synapsí. Tato propojení se mění, posilují nebo oslabují na základě zkušeností, učení a aktivit, kterým se věnujeme. Takže se musí stále „cvičit“ a to procesem, známým jako neuroplasticita. Jak ho procvičíme?
- Používáním: Pokud pravidelně používáte určitá nervová spojení (například procvičujete jazyk, řešíte problémy nebo se učíte nové dovednosti), tato spojení se posilují a stávají se efektivnějšími. Stejně jako svaly, které rostou a sílí, když je cvičíme.
- Nezahálením: Když přestaneme využívat určité schopnosti nebo činnosti, spojení mezi neurony se oslabují nebo dokonce mizí. Tato adaptace je srovnatelná s atrofií svalů při nečinnosti.
- Stále něco nového: Při zvládání nových výzev, učením se něčemu novému – nový sport, hudební nástroje nebo cizí jazyk reaguje mozek tvorbou nových spojení mezi neurony. Tím se jeho funkce přizpůsobují požadavkům, stejně jako svaly reagují na vyšší fyzickou zátěž.
Proč mozek potřebuje neustálé podněty?
Mozek je aktivní každou vteřinu našeho života, dokonce i ve chvílích, kdy odpočíváme. Ale stejně jako svaly, i on potřebuje pravidelný trénink, aby si udržel svou výkonnost. Bez dostatečné stimulace totiž dochází k jeho oslabování, což se může projevit zhoršenou pamětí, sníženou schopností soustředění nebo obtížemi při řešení problémů.
Některé chemické procesy v mozku se ve středním a vyšším věku přirozeně mění. Produkce důležitých látek, jako je dopamin a serotonin, klesá, což může negativně ovlivnit naši náladu a mentální kapacitu. Není to o tom, že bychom neměli nic dělat – právě naopak! Právě v těchto obdobích života se ukazuje, jak zásadní je udržovat mozek aktivní – třeba prostřednictvím učení nových dovedností. Různé výzkumy, včetně těch z Cambridgeské univerzity, potvrzují, že lidé, kteří se celoživotně vzdělávají, mají až o 40 % nižší riziko vzniku kognitivních onemocnění, jako je demence. Učení tak není jen záležitostí osobního rozvoje, ale také účinnou prevencí proti „stárnutí mozku“.
Budete mít více psychické a sociální pohody
Naučit se něco nového dokáže zázraky i s naší psychikou. Přináší nám pocity seberealizace, pomáhá zvyšovat sebevědomí a otevírá dveře k úplně novým zážitkům. Když zvládnete novou dovednost, získáte pocit, že si dokážete poradit s jakoukoli životní změnou – což je neocenitelné nejen v osobním, ale i profesním životě. Můžete se věnovat řemeslu, jazyku, nebo hraní na hudební nástroj. Nemusíte se znovu učit vyjmenovaná slova nebo integrály – i když by to také prospělo…
Učení má také velmi výrazný vliv na naše soužití, vnímání okolí a sociální vazby. Společné kurzy, workshopy nebo vzdělávací programy umožňují setkávat se s novými lidmi, kteří sdílejí některé myšlenky, zájmy, ale i pohled na svět. To všechno velmi významně pomáhá bojovat proti izolaci, která je častým problémem zejména ve vyšším věku.
A zase čísla - podle Eurostatu mají lidé zapojení do celoživotního učení o 25 % vyšší šanci, že si udrží aktivní sociální síť i ve stáří. A jak víme, kvalitní vztahy jsou jedním z pilířů šťastného života.
Všechno se mění a celoživotní učení je prostě nutnost
Není to fráze. Svět se dnes tak nesmírně rychle mění, že schopnost učit se novým věcem je naprostou nezbytností. Technologie, pracovní trh i společenské trendy se mění rychleji než kdy dříve. Vždyť si vezměte jen, co všechno ovlivňuje AI, jak je potřeba kritické myšlení, jak se vyvíjí zdravotnictví a věda. S tím se pasivitou moc nedá držet krok. Podle OECD projde během příštích 20 let polovina současných pracovních míst radikálními změnami. To znamená, že bez schopnosti adaptace a ochoty učit se nové věci riskujeme, že nám svět uteče.
Co můžeme udělat?
Je načase změnit postoj ke vzdělávání ve středním a vyšším věku. Každý z nás může začít jednoduchými kroky:
- Začněte u sebe. Najděte kurz, workshop nebo si vytyčte malý cíl – třeba naučit se vařit nový recept, osvojit si cizí jazyk nebo vyzkoušet nový sport.
- Podpořte své okolí. Povzbuďte přátele nebo rodinu, aby se zapojili do vzdělávacích aktivit. Sdílené učení je nejen zábavné, ale také motivující.
- Vzdělávejte se společně. Navštivte místní knihovnu, kulturní centrum nebo využijte online platformy, které nabízejí kurzy na míru.
Ať už jste ve věku 45 nebo 65 let, učení je tou nejlepší věcí, kterou pro sebe můžete udělat. Nejenže posílíte svou mysl, ale také získáte nový pohled na svět, přátele a radost z malých i velkých úspěchů. Je čas prolomit stereotypy a udělat z učení součást svého života – protože mozek, který se učí, je mozek, který žije.
Zdroje:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797610387433
https://www.apa.org/monitor/2021/03/lifelong-learning
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2019.00090/full
https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
Autor: Tomáš Poucha
Foto zdroj: Pexels.com